Vullingen

De meest voorkomende infectieziekte is cariës (gaatjes). Hierbij heeft tandbederf ervoor gezorgd dat je tand is gaan ontsteken. Door de ontsteking weg te boren en hier een vulling te plaatsen kan de infectie worden verholpen. Goede mondzorg en regelmatig bezoek aan de tandarts en mondhygiëniste voorkomt het krijgen van gaatjes.

Het plaatsen van vullingen

Uw tandarts zal tijdens een controle vaststellen hoe erg tandbederf in uw gebit is. Cariës tassen het glazuur op je tanden aan, waardoor deze minder beschermd zijn. Tandplak en tandsteen zijn hier het gevolg van. Vullingen zijn nodig om de ontsteking te verhelpen en te voorkomen dat de tand nog verder wordt aangetast. Ook zorgt een vulling ervoor dat er geen pijn meer in de mond zal zijn en er weer normaal gekauwd kan worden.

De tandarts boort de ontsteking weg met of zonder verdoving. De patiënt kan ervoor kiezen of er een verdoving wordt gebruikt. Hierna wordt de holte die ontstaan is door boren opgevuld met composiet en vervolgens verhard met uv-licht. Wanneer de vulling is geplaatst zal de tandarts de tand nog polijsten.

Een andere reden om een vulling te plaatsen bij de tandarts is wanneer de oude vulling kapot is gegaan of is gaan lekken.

In onze praktijk wordt er niet meer gewerkt met amalgaam. Wel kunt u bij ons terecht voor vervanging van uw oude amalgaam vullingen. Neem hiervoor contact op met de praktijk voor meer informatie.

Voorkomen van gaatjes

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen en een goede mondzorg hoort hierbij. Op een correcte manier poetsen, stoken, flossen en de juiste tandpasta zijn hier een belangrijk onderdeel. De mondhygiëniste kunt u advies geven en uitleggen hoe u uw eigen mondzorg uitstekend houdt en gaatjes niet zorgen voor ernstigere behandelingen als een wortelkanaalbehandeling.

Een regelmatig bezoek aan de tandarts zorgt ervoor dat mogelijke gaatjes vroeg worden ontdekt en nog voorkomen kunnen worden. Wacht dus niet te lang met uw bezoek aan de tandarts!