Wat is kiespijn of tandpijn?

Kiespijn of tandpijn is een klacht die vaak voorkomt en erg vervelend is. Het komt voor in verschillende vormen en kan verschillende oorzaken hebben, zoals een kapotte vulling, gaatjes of ontstoken tandvlees. De pijn kan langzaam op komen zetten en steeds erger worden of juist acuut ontstaan. Kiespijn wordt meestal ervaren als een stekende en zeurende pijn. Ook kan het voorkomen dat de pijn kloppend is. Koud en/of warm eten of drinken zorgt vaak voor extra pijn. Kiespijn bij kauwen komt vaak voor en ook kan er een zwelling voorkomen aan de wang, de lymfeklieren in de hals of het tandvlees. Kiespijn of tandpijn is erg vervelend en moet daarom zo snel mogelijk worden behandeld. Om de kiespijn goed te kunnen behandelen is het belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak van de pijn is. Wanneer de oorzaak bekend is kan de juiste behandelmethode worden gekozen zodat u snel weer van de pijn af bent.

Oorzaken kiespijn

Kiespijn kan veel verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken van kiespijn zijn gaatjes, ontstoken tandvlees, doorkomende verstandskiezen, scheefgroeiende verstandskiezen, een ontsteking van de wortel, een kaakholte ontsteking, tanderosie, blootliggende tandhalzen of een abces. Ook kan kiespijn na het vullen van een gaatje ontstaan. Om de oorzaak te achterhalen wordt er meestal een röntgenfoto van het gebit gemaakt. We leggen hieronder de meest voorkomende oorzaken aan u uit.

Kiespijn door gaatjes

De meest voorkomende oorzaak van kiespijn zijn gaatjes (cariës). Wanneer een gaatje net ontstaat en dus nog in het beginstadium is komt de pijn alleen voor bij het nuttigen van koud eten of drinken. Wanneer het gaatje zich verder ontwikkeld zal de pijn ook optreden bij het nuttigen van warm eten of drinken. Om deze pijn te voorkomen is het erg belangrijk om te voorkomen dat gaatjes ontstaan.Om gaatjes te voorkomen is het belangrijk om 2 keer per dag uw tanden goed te poetsen. Daarnaast is het belangrijk om suiker zo veel mogelijk te vermijden.

Kiespijn na vullen

Na het vullen van een gaatje in een kies of tand kan het nog een tijd gevoelig blijven. Door het boren worden namelijk de zenuwen geïrriteerd. Dit is ook de reden dat boren erg gevoelig kan zijn. Het kan een aantal dagen tot maanden duren voordat het weer volledig hersteld is. Meestal is de gevoeligheid van de tanden binnen een paar weken over. Wanneer de pijn ernstig is kunt u beter even contact op nemen met de tandarts zodat gecontroleerd kan worden of alles goed is gegaan.

Kiespijn of tandpijn door ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees kan herkend worden doordat het rood, gezwollen en pijnlijk is. Ook kan het bloeden tijdens het poetsen van de tanden. Wanneer de kiespijn of tandpijn een gevolg is van ontstoken tandvlees zal tandsteen en tandplak moeten worden verwijderd door de tandarts. Wanneer het ontstoken tandvlees in een vergevorderd stadium is wordt dit parodontitis genoemd. In dit geval zal de pijn ernstiger zijn doordat het tandvlees zo ver terugtrekt dat het kaakbot wordt aangetast en afgebroken.

Kiespijn door scheefgroeiende verstandskiezen

Wanneer de verstandskiezen doorkomen is hier niet altijd genoeg ruimte voor. Ook kan het voorkomen dat de verstandskiezen scheef groeien. Hierdoor kan mogelijk niet goed worden gepoetst. De verstandskies kan gaan ontsteken en dit zorgt voor erg vervelende pijn. Het is daarom belangrijk dit te voorkomen en de verstandskiezen tijdig te laten verwijderen indien dit nodig is.

Kiespijn door een ontstoken wortel

Kiespijn of tandpijn door een ontstoken wortel is vaak erg pijnlijk. Met name wanneer de tand of kies wordt aangeraakt kan dit erge pijn veroorzaken. Een ontsteking van de wortel wordt veroorzaakt door bacteriën die in het wortelkanaal zijn doorgedrongen.

Kiespijn symptomen

De meest voorkomende symptomen zijn kiespijn bij kauwen en pijn bij het nuttigen van koud of juist warm voedsel of drinken. Het kan een stekende maar ook juist een zeurende, doffe en kloppende pijn zijn. Wanneer de kiespijn ernstiger is kan het zorgen voor meer klachten. Zo kan het zijn dat de kiespijn hoofdpijn of oorpijn veroorzaakt. Kiespijn of tandpijn wordt meestal als erg vervelend ervaren en daarom is het belangrijk om het snel te behandelen.

Behandeling kiespijn of tandpijn

Het is natuurlijk het beste om de kiespijn te voorkomen. Dit kunt u doen door 2 keer per dag goed te poetsen, het liefst met een elektrische tandenborstel. Wanneer u last heeft van kiespijn is het belangrijk zo snel mogelijk een afspraak bij de tandarts te maken. In de tussentijd raden we aan om paracetamol of ibuprofen te slikken tegen de pijn. Welke behandeling wordt gekozen is afhankelijk van de oorzaak van de kiespijn. Wanneer de kiespijn of tandpijn ontstaat door een ontstoken wortel is een wortelkanaalbehandeling de juiste behandelmethode. Wanneer de oorzaak een gaatje is zal er voor worden gekozen om deze te vullen. Het kan echter voorkomen dat dit niet meer mogelijk is. In dat geval zal de kies of tand worden getrokken. Als de kiespijn wordt veroorzaakt door de verstandskiezen die scheef groeien zullen de verstandskiezen verwijderd moeten worden. Soms is het mogelijk deze te trekken, maar het kan ook voorkomen dat dit bij de kaakchirurg moet gebeuren. Doordat kiespijn veel verschillende oorzaken kan hebben is het belangrijk een afspraak bij de tandarts te maken zodat de juiste behandelmethode gekozen kan worden en de kiespijn zo snel mogelijk wordt verholpen.